سبکی مجلل و شاهانه با دکوراسیون باروک

ریشه واژه «باروک» به درستی معلوم نیست؛ اما تاریخ نگاران می‌گویند برای اولین بار از این واژه برای توصیف آثار بی نظم یا غیرعادی استفاده شد. برخی واژه باروک را از واژه پرتغالی بارکو به معنی مروارید ناصاف می دانند. واژه باروک حدودا در اواخر سده هجدهم میلادی، به مثابه توصیفی برای سبک نو ظهور در هنر رایج شد و بعد‌ها در اواخر سده نوزدهم میلادی در نقد و تفسیر هنری هم به کار رفت. این واژه دارای دو معنای متمایز است؛ یک معنای آن در حوزه زیبا‌شناسی است و به واکنشی در برابر سبک کلاسیک اطلاق می‌شود و در معنای دیگر اصطلاحی تاریخ نگارانه است و به دوره خاصی از تاریخ اشاره دارد؛ که تمامی سده هفدهم و نیمه نخست سده هجدهم را در بر می گیرد. در ادامه با تزئین همراه باشید..

وجه مشخصه هنر باروک که آن را کاملا از هنر کلاسیک متمایز می سازد، تاکید آن بر حرکت و پویایی است؛ که در تضاد با فرم های ایستا و سنگین هنر کلاسیک قرار می گیرد. این جنبش هنری با مایه گرفتن از نگرش انسان گرایانه دوران رنسانس، رویکردی نوین به مواهب زندگی انسانی دارد و با به کارگیری شیوه های آمیزش نور، رنگ و حرکت احساسات بیننده را تحت تاثیر قرار می دهد.

دکوراسیون باروک

سبک باروک

سبک های دکوراسیون

و همچنین باروک در ویکی پدیا چنین توضیح داده شده است :

باروک (به فرانسوی: Baroque) روشی است در هنرهای معماری، نقاشی، موسیقی و مجسمه سازی که از اواخر سده ۱۶ (میلادی) در ایتالیا آغاز شد و تا اواخر سده ۱۸ (میلادی) در اروپا رواج داشت. سپس در آمریکای مرکزی و جنوبی مورد توجه قرار گرفت. آزادی در طراحی، شمار زیاد شکل ها و درآمیختگی آنها از ویژگی های این سبک است. ریشه این کلمه احتمالا واژه بارُکو ایتالیایی به معنی مروارید صیقل نیافته بوده است. گروهی نیز بر این عقیده اند که معنای این واژه، پوچ، زشت، مضحک و عوضی است. این واژه در آغاز برای تمسخر این شیوه استفاده می شد. زیرا منتقدان معتقد بودند هرگز نباید بنایی ساخت که از اصول و عناصر بناهای یونیان و رومیان پیروی نکند؛ بناهای کلاسیک باید بر این اصول ساخته شوند و انحراف از آن را «کژ سلیقگی اسف انگیز» می دانستند. اما پس از آنکه دکوراسیون باروک مورد توجه قرار گرفت، به معنای شکوه مند و پرتجمل استفاده شد.

دکوراسیون داخلی باروک

معماری به سبک باروک

سبک دکوراسیون باروک در اواخر سده شانزدهم میلادی و در تقابل با اولین سبک (رنسانس متاخر) یا به اصطلاح سبک «منریسم» در ایتالیا، ظهور یافت و آنگاه بخش اعظم اروپا را درنوردید. یکی از ویژگی های برجسته سبک دکوراسیون باروک حفظ تعادل و ایجاد وحدت در عناصر متراکم و متنوع است. در سبک دکوراسیون باروک تلاش جهت ایجاد هماهنگی و همگنی، بین عناصر و مفاهیم متنوع و به هم آمیخته مطرح می شود؛ تا بدین ترتیب فضایی شکوه مند و پرابهت خلق شود.

این سبک در معماری به صورت خلق یک فضای کلی در مرکز و الحاق فضاهای فرعی و نمای پیشین بنا، به آن نمود می یابد. در آثار نقاشان و مجسمه سازان سبک باروک، چهره ها حالت هیجان زده دارند و پیکره ها به حالت متحرک و پویا نمایش داده می شوند. چین و شکن لباس ها و نقوش مواج تزئینی در آثار این هنرمندان به شکل اغراق شده ای به چشم می خورد.

سبک دکوراسیون داخلی

تاریخچه دکوراسیون باروک

به وجود آمدن دکوراسیون باروک در اروپا را می‌توان به سه دلیل عمده نسبت داد: اول، جنبش دین پیرایی، رهبران کلیسای کاتولیک را واداشت تا از جذابیت های هنری برای تبلیغ دین استفاده کنند و به این ترتیب، موقعیت متزلزل خود را بهبود بخشند. به همین دلیل از هنرمندان می خواستند کلیساها را مجلل و باشکوه بسازند. دوم، شاهان اروپا. در پی استقلال یافتن و ثبات قدرتشان، می خواستند با قصرهای باشکوه خود، قدرت خود را به همگان نشان دهند و سوم اینکه، هنرمندان نسبت به شیوه هنری رنسانس و نظم و ثبات آن، معترض بودند و می خواستند در آفرینش هنری آزاد باشند. بررسی سبک دکوراسیون باروک با در نظر گرفتن کشف های علمی سده هفدهم نیز ثمر بخش است. دست آوردهای گالیله و نیوتن نمایان گر گرایشی نو به علم بود؛ گرایشی مبتنی بر یگانگی ریاضیات و تجربه. این دو، قوانین ریاضی حاکم بر اجسام متحرک را کشف کردند. این کشف ها راه گشای اختراع های نو و پیشرفت تدریجی پزشکی، استخراج معادن، دریانوردی و صنعت در دوره دکوراسیون باروک شد. شیوه دکوراسیون باروک آمیزه‌ خردگرایی و نفس پرستی، آمیزه ای از ماده گرایی و معنویت است.

دکوراسیون مجلل

ویژگی های سبک دکوراسیون باروک

اگرچه پیرامون واژه‌ باروک صفت‌های مختلفی همچون نامأنوس، پرزرق و برق و مجلل وجود دارد، اما تاریخ نویسان امروزی آن را فقط برای اشاره به شیوه ای خاص در هنر به کار می برند. توصیفی ساده، اما مفید از شیوه باروک آن است که هنر باروک، چارچوب اثر (بوم، سنگ یا صدا) را از کنش و حرکت انباشته می کند. هنرمندان باروک در آثارشان در پی خلق جهان هایی سراسر ساختارمند یافته بودند.

چنین شیوه ای، کاملا باب طبع اشراف بود؛ که به ساختارهایی کامل و یک پارچه می اندیشید. سبک دکوراسیون باروک ، به سبب نیازهای کلیسا که کیفیت های هیجان انگیز و نمایشی هنر را برای جذاب تر ساختن آداب نیایش به کار می گرفت، نیز شکل گرفت. طبقه متوسط نیز بر رشد و گسترش سبک دکوراسیون باروک تأثیر گذاشت. برای نمونه، در هلند بازرگانان ثروتمند و نیز پزشکان، پرده هایی واقع گرایانه از چشم اندازها و صحنه های روزمره را به نقاشان سفارش می دادند.

دکوراسیون کلاسیک

باروک و تجمل

پروتستان ها به سختی برای گسترش عقایدشان کار می کردند. کلیسای کاتولیک به این برداشت رسیده بود که برای رسیدن به هدفش هنر وسیله مهمی است. چرا که حتی مردمی که نمی توانستند بخوانند (که بیشتر مردم آن زمان چنین بودند)، می توانستند تصاویر را بفهمند. کلیسا می خواست تعداد زیادی نقاشی با مناظری از کتاب مقدس کشیده شود؛ که مردم طبقه متوسط بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

شما ممکن است نقاشان سبک رنسانس را به خاطر بیاورید که تعداد زیادی پرتره و نقاشی های مذهبی می کشیدند. نقاشان باروک همان کار را انجام می دادند. هنرمندان سبک باروک مثل ریبرا Ribera برای این که مناظر کتاب مقدس را هرچه بیشتر شبیه به انسان ها بکشند، انسان های واقعی را به عنوان مدل نقاشی های مذهبیشان انتخاب می کردند.

طراحی داخلی سبک باروک

 آثار مبتنی بر سبک باروک در عرصه پیکرتراشی و نقاشی دارای حالت های هیجان زدگی در چهره، تحرک اندام، تموج و حرکت در جامه و نیز پیچ و خم زیاد در لباس به همراه بیانی مبالغه آمیز از تزیینات است. همچنین از ویژگی های مکتب ملی نقاشی بر اساس سبک باروک در هلند می توان به عناصر منطقه ای و محلی مانند منظره سازی، بازنمایی ریزه کاری های رنگ و نور، تجسم بخشی به صحنه ها و اعمال عادی زندگی اشاره کرد. دایره المعارف هنر درباره ویژگی های نقاشی بر اساس سبک باروک می گوید:

«در مجسمه سازی و نقاشی باروک، جسمیت، رنگ و بافت اشیا اهمیت دارند. موضوع و تماشاگر در لحظه ای خاص و غالبا مهیج به هم می پیوندند. این حالت جلب کنندگی آثار باروک، از محاسبه روشنایی و تاریکی، پر و خالی، عناصر مورب و منحنی و نیز از جلوه های غیر مترقبه و نقص مراتب ژرفانمایی حاصل می آید»